Warszawa, 23.07.2010 r.
Szanowny Pan
Cezary Grabarczyk
Minister Infrastruktury
Szanowny Panie Ministrze,
Zwracamy się do Pana Ministra z prośbą o interwencję w sprawie wstrzymania II etapu wprowadzonych zmian organizacyjnych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. polegających na likwidacji 5 Zakładów Linii Kolejowych. Wnioskowanie w tej sprawie do Pana ministra jest o tyle zasadne, gdyż reorganizacja PLK SA jest zatwierdzona przez statutowe organy spółki. Potrzebna jest więc decyzja właścicielska w tej sprawie.
Dostrzegamy, że wprowadzone w ubiegłym roku zmniejszenia szczebli zarządzania z trzech do dwóch może przynieść pozytywne efekty. Jednak w chwili obecnej nie ma pozytywnych ekonomicznych skutków wprowadzonych zmian, ponieważ półroczne br. nie dało znaczących oszczędności z tytułu połączenia zakładów z dniem 01.01.2010. W związku z tym dalsza likwidacja Zakładów Linii Kolejowych w naszym przekonaniu nie da istotnych skutków pozytywnych. Jej perspektywa wywołuje w części kraju duże emocje wynikające z zagrożeń społecznych, dużo dłuższych odległości poszczególnych sekcji od siedzib kierownictwa zakładu, a także w wielu miejscach niezwykle trudnych połączeń komunikacyjnych uniemożliwiających sprawne zarządzanie, w tym uniemożliwiających dojazd pracowników do pracy.
Uważamy, że wprowadzony w 2009 r. I etap zmian, w części dotyczącej połączeń poszczególnych zakładów w większe jednostki, nie dał przewidywanych oszczędności, wprowadził niepokój społeczny, którego skutkiem jest ucieczka poza Spółkę części kadry technicznej oraz obniżenie zaufania załogi do kierownictwa firmy. Nie widzimy również postępów w realizacji środków na zadania inwestycyjne, co było jednym z kluczowych argumentów za wdrażaniem procesu zmian, mimo znacznego wzrostu zatrudnienia w komórkach inwestycyjnych.
Wyrażamy przekonanie, że Spółka PKP PLK S.A. powinna przeprowadzić analizę sprawności funkcjonowania systemu organizacyjnego z chwilą uzyskania odpowiedzi na pytanie dotyczące docelowej wielkości infrastruktury jaką ma zarządzać. Wiedza o środkach jakie będą przeznaczone w kontrakcie wieloletnim Rząd- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. da właściwe wytyczne do oceny zadań realizowanych przez struktury Zakładów Linii Kolejowych.
Obecne zmiany tworzone są w złej atmosferze społecznej spowodowanej brakiem czytelnych parametrów będących podstawą do łączenia zakładów. Związki zawodowe uważają, że nie są one przekonujące do tworzenia dużych zakłądów. Część zakładów w nowej strukturze będzie mniejsza lub niewiele większa od zakładów podlegających łączeniu. Zauważają oni, że proporcjonalnie do wielkości zakładów w gospodarce, obecne zakłady Polskich Linii Kolejowych należy uznać za duże. Przedstawiciele załóg mają przekonanie, że logika i koszty nie idą w parze z decyzjami organizacyjnymi. Zmiany organizacyjne powinny spowodować realne oszczędności działania Spółki z jednoczesną poprawą skuteczności zarządzania ale też z uwzględnieniem właściwego rozwiązania problemów pracowniczych. Winien wynikać z tego także horyzont czasowy dla pracowników, którzy w nowej strukturze winni mieć czas na zmianę charakteru pracy tak, aby to nie powodowało kierowania ich do miejscowości z niemożliwym dojazdem do pracy.
Zmiany na tak dużym organizmie, jak ta Spółka, poza efektami ekonomicznymi muszą uwzględniać również potrzeby pracowników. Kierunek tych zmian będzie przecież decydował o sposobie realizacji strategii rządu dotyczącej transportu kolejowego, bez społecznej akceptacji skutków tych zmian, jaki dotkną część pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ta realizacja będzie bardzo trudna.
Dlatego uważamy, że obecnie korzystniejszą dla PKP PLK SA będzie decyzja utrzymująca obecną strukturę spółki ze skupieniem się całej załogi na realizacji ważnych zadań utrzymaniowych i inwestycyjnych.
Z wyrazami szacunku,
Jarosław Zieliński
Krzysztof Tchórzewski
Krzysztof Tołwiński
Jacek Kozaczyński
Krzysztof Borkowski